A légiforgalmi légtér a légtérben nyújtott légiforgalmi szolgáltatás fajtája alapján ellenőrzött vagy nem ellenőrzött légtérre oszlik. A légiforgalmi légtér a légtérben nyújtott légiforgalmi szolgáltatás fajtája alapján ellenőrzött vagy nem ellenőrzött légteret különböztetünk meg. Az ellenőrzött légtérben légiforgalmi irányító szolgáltatást nyújtanak, amelynek során a légiforgalmi irányító szolgáltató légiforgalmi irányítói engedélyeket ad ki a légiforgalom folyamatos áramlásának fenntartása érdekében és a légijárművek biztonságos elkülönítése céljából.
A Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) az ellenőrzött és a nem ellenőrzött légtereket ’A’-tól ’G’-ig osztályozza. Az ’A’-tól ’E’-ig terjedő megjelölés ellenőrzött légteret, az ’F’ és a ’G’ jelölés nem ellenőrzött légteret takar. A legszigorúbb légiközlekedési szabályok az ’A’ légtérosztályban vannak, a „legszabadabban” repülni pedig a ’G’ osztályban lehetséges. Magyarországon ellenőrzött légtérként ’C’ és ’D’ légtérosztályt alkalmaznak.
A ’C’ és a ’D’ osztályú ellenőrzött légtérben mind a VFR (Látás szerinti repülési szabályok), mind az IFR (Műszer szerinti repülési szabályok) szerint közlekedő légijárművek számára kötelező a repülési terv benyújtása és a transzponder használata, továbbá folyamatos kétoldalú rádiókapcsolatot kell fenntartaniuk az illetékes légiforgalmi irányító egységgel, mivel az említett légterekben a légijárművek irányítói engedélyek alapján közlekednek.
Ellenőrzött légtérben polgári vagy állami repülőtéri irányítói körzetet (CTR/MCTR – (Military) Aerodrome Control Zone), közelkörzeteti irányítói körzetet (TMA/MTMA – (Military) Terminal Control Area), valamint polgári irányítói körzetet (CTA – Control Area) különböztetünk meg.
Megjegyzés: Ellenőrzött légtérben, jogszabály által kijelölt közös felhasználású légtér az RCA/PCA (reduced/prior Co-ordination Airspace), melyekben azokat az állami repüléseket lehet végrehajtani, amelyek jellegüket tekintve nem igényelnek időszakosan korlátozott légteret és beilleszthetők az ellenőrzött légterek működésébe, ugyanakkor nem hajthatók végre GAT szabályok szerint.
Ezen légterekre külön nem térünk ki, tekintettel a használatukra vonatkozó rendelkezések hiányára.